Beethovenin tarina -konserttisarja juhlistaa säveltäjän 250-juhlavuotta. Sarja esittelee wieniläismestarin elämäntyön poimien matkallaan esiin tuotannon omaleimaisimpia teoksia. Teosvalinnat hahmottavat Beethoven taipaleen Haydnin oppiin Wieniin saapuneesta nuoresta lahjakkuudesta ensin klassisen tyylin hallitsevaksi menestyssäveltäjäksi, sitten uhkaavaa kuuroutumista musiikkiinsa pakenevaksi originelliksi taituriksi ja lopulta koko inhimilliselle kokemuskirjolle äänen antavaksi säveltäjäneroksi. Paavali Jumppasen suunnittelema sarja soi Helsingin Ritarihuoneella ja Porin Teljän kirkossa.
Beethovenin tarina Ritarihuoneella
Paavali Jumppasen rinnalla Ritarihuoneen arvokkaassa miljöössä esiintyvät kuuluisat kotimaiset ja ulkomaiset solistit: sopraano Sophie Klussmann, viulistit Elina Vähälä ja Jakub Jakowicz, sellistit Jan-Erik Gustafsson ja Marko Ylönen. Yhtyeinä sarjassa esiintyvät Meta3-jousitrio, Kamus-kvartetti sekä 60° Quintet. Jumppanen esittelee kunkin ohjelman ennen konserttia. Liput: lippu.fi
Tulevat konsertit
“Valloittava virtuoosi” torstai 26.8.2021 klo 19
konserttiesittely klo 18.20
Pianosonaatit op. 53 ”Waldstein” ja
op. 57 ”Appassionata”
Viulusonaatti op. 47 ”Kreutzer”
Jakub Jakowicz, viulu
Paavali Jumppanen, piano
Beethovenin oma soitto häikäisi aikalaiset tunteikkuudellaan ja energisyydellään. Sävellyksistään erityisesti keskikauden teoksissa hän antoi virtuositeetin leimuta vapaana. Paholaismaisen taitava puolalaisviulisti Jakub Jakowicz heittäytyy Paavali Jumppasen rinnalla Kreutzer-sonaatin pyörteisiin. Konsertin avaavat Jumppasen tulkinnat suosikkisonaateista Waldstein & Appassionata.
“Testamentti” perjantai 27.8.2021 klo 19
konserttiesittely klo 18.20
Pianosonaatit op. 109, 110, 111
Paavali Jumppanen, piano
Sarjan Testamentti-konsertissa kuullaan Beethovenin kolme viimeistä pianosonaattia. Wieniläisklassismin aarreaitaksi muodostuneet 32 pianosonaattia olivat Beethovenille eräänlainen sävellyslaboratorio. Teoksissa avautuu loppumattoman rikas teemojen, muotorakenteiden ja sävellajisuhteiden kirjo. Likipitäen säveltäjän koko uran kattaneen sonaattisyklin päättänyt trilogia oli kunnianosoitus kuluneiden vuosikymmenten suosikki-genrelle ja samalla visionäärinen avaus pianomusiikin tulevaisuuteen.
“Lyyrikko” sunnuntai 29.8.2021 klo 16
konserttiesittely klo 15.20
Pianosonaatit op. 28 ”Pastoraali” ja op. 31 nro 2 ”Myrsky”
Sellosonaatti op. 69
Jan-Erik Gustafsson, sello
Paavali Jumppanen, piano
Beethovenin innostavana hehkuva musiikki pitää sisällään myös kertovan puolen. Hän tapasi hakea teoksilleen ideoita ympäröivästä maailmasta – todellisesta ja kuvitteellisesta. Pastoraalisonaatti oli musiikkia luontoidyllissä, Myrskysonaatti Shakespearen samannimisen näytelmän innoittama. Jumppasen rinnalla sellomaestro Jan-Erik Gustafsson tulkitsee sellosonaateista suurimman, J.S. Bachin Johannes-passioon eräällä teemallaan viittaavaan rauhaa ja harmoniaa huokuvan sonaatin op. 69.
Menneet konsertit
“Wienin valloittaja” 2.2.2020
Pianosonaatit op. 13 ”Pateettinen” ja op. 10 nro 3
Jousitrio op. 9 nro 2
Meta3-jousitrio
Paavali Jumppanen, fortepiano
Paavali Jumppanen ja Meta3-jousitrio avaavat konserttisarjan teoksilla, joilla Beethoven valloitti Euroopan musiikkipääkaupungin. Beethoven-huuman musiikin harrastajien kodeissa synnyttänyt Pateettinen sonaatti ja korskuvan energinen sonaatti op. 10 nro 3 pohjustavat wieniläisten salonkikonsertteihin mitoitetun jousitrion op. 9 nro 2.
Konsertti on osa Helsingin Barokkiorkesterin vanhan musiikin sarjaa. Jumppanen soittaa Philip Beltin rakentamaa fortepianoa, joka on kopio Mozartin omistamasta Anton Walter-fortepianosta.
“Kuriton oppipoika” 23.2.2020
Pianosonaatit op. 2 nro 2 ja op. 7
Kvintetto pianolle ja puhaltimille op. 16
60° Quintet:
Takuya Takashima, oboe
Tuulia Ylönen, klarinetti
Ville Hiilivirta, käyrätorvi
Etienne Boudreault, fagotti
Paavali Jumppanen, piano
Beethoven opiskeli Wienissä Joseph Haydnin ja kontrapunktin mestarin, Johann Albrechtsbergerin johdolla. Nämä koulivat rosoisesta lahjakkuudesta wieniläisen tyylin mestarin. Aikanaan yksi säveltäjänsä suosituimmista teoksista Kvintetto Op. 16 soi Jumppasen ja taiturillisen 60° Quintetin soittamana. Jumppanen soittaa kaksi nuoren mestarin varhaista monumenttia: Haydnille omistetun sonaatin op. 2 nro 2 ja varhaisista sonaateista suurimman, op. 7.
Lue postauksia tämän konsertin ohjelmasta: Facebook
“Kohti romantiikkaa” 20.9. klo 16, konserttiesittely klo 15.20
Pianosonaatit op. 26 ”Surumarssi” ja op. 101
Pianotrio op. 97 ”Arkkiherttua”
Elina Vähälä, viulu
Marko Ylönen, sello
Paavali Jumppanen, piano
Beethovenin musiikki tarjoilee tutkimusmatkan klassismin ja romantiikan taitekohtaan. Historiassa hänen uransa sattui hetkelle, jolloin uusi Eurooppa oli juuri syntynyt. Sturm und Drang, Ranskan vallankumousmusiikki ja eri tavoin vapautta janoavat motiivit nousevat esiin kaikkialla hänen tuotannossaan. Konsertissa kuullaan vallankumouksen sankareita kunnioittanut Surumarssisonaatti, kuin vaivihkaa oven romantiikalle avannut sonaatti op. 101 sekä keisarin veljelle omistettu Arkkiherttuatrio op. 96. Jumppasen rinnalla lavalle nousevat soittimiensa kuninkaalliset viulisti Elina Vähälä ja sellisti Marko Ylönen.
Ylönen korvasi konsertissa alkuperäisen esiintyjän, Alexander Buzlovin, jonka konserttimatka Saksasta jouduttiin peruuttamaan koronavirustilanteen vuoksi.
“Vastaisku valistukselle – Fuuga”
11.10.2020 klo 16, konserttiesittely klo 15.20
Pianosonaatti op. 106 ”Hammeklavier”
Jousikvartetto op. 130 & Grosse Fuga
Kamus-kvartetti
Paavali Jumppanen, piano
Wieniläisklassismi kumpusi valistuksen ihanteista. Monimutkaisen barokkimusiikin korvasi melodisemmin soiva eetos, jonka ytimestä myös Beethoven nousi. Kolmekymmentä vuotta Ranskan vallankumouksen jälkeen alkoi taakse jäänyt maailma jälleen kiehtoa taiteilijoita, myös Beethoven varusti käyttöönsä barokin instrumentaalimusiikin lippulaivan, fuugan. Kamus-kvartetti esittää jousikvarteton op. 130 kera teoksen alkuperäisen fuugafinaalin. Grosse Fuga on toinen konsertin suurista fuugista, sillä Paavali Jumppanen esittää tajunnan räjäyttävään fuugaan huipentuvan Hammerklavier-sonaatin.
“Rakastunut Beethoven” 15.11.2020 klo 16, konserttiesittely klo 15.20
Pianosonaatit op. 27 nro 2 ”Kuutamo”,
op. 78 ”À Thérèse”, op. 81a ”Jäähyväissonaatti”
An die Ferne Geliebte op. 98
Sophie Klussmann, sopraano
Paavali Jumppanen, piano
Beethoven oli usein rakastunut. Kuutamosonaatti oli lahja mestarin pään pyörälle saattaneelle neidolle, sonaatin op. 78 omistuksen kohdetta Therese Brunswickia arvuuteltiin pitkään säveltäjän tuntemattomaksi jääneeksi ”ikuiseksi rakastetuksi”. Jäähyväissonaatti oli lähtiäislahja sydänystävälle, soiva rakkaudentunnustus An die Ferne Geliebte puolestaan koko laulusarjagenren ensimmäinen todellinen merkkiteos. Jumppanen saa konserttiin rinnalleen upean saksalaissopraanon, Sophie Klussmannin.
YLE tallentaa Ritarihuoneen konsertit
Jenny ja Antti Wihurin rahasto tukee konserttisarjaa
Beethovenin tarina Porin Teljän kirkossa
Soolopianoversio Beethovenin tarina -konserttisarjasta soi Porin Teljän kirkossa Teljän seurakunnan ja Palmgren-konservatorion yhteistyössä järjestämässä konserttisarjassa. Paavali Jumppanen soittaa sarjan puitteissa säveltäjän 32 pianosonaattia. Konsertit etenevät temaattisesti ja kertovat säveltäjän tarinan musiikin keinoin. Jumppanen esittelee kunkin konsertin ohjelman tuntia ennen kutakin konserttia. Konsertteihin on vapaa pääsy, ohjelma 10€.
Konsertit:
Su 19.1.2020 klo 18 – Wienin valloittaja
Sonaatit Op. 13, Op. 10/3, Op. 49/1, Op. 22
Su 16.2.2020 klo 18 – Kuriton oppipoika
Sonaatit Op. 2/2, Op. 14/1, Op. 49/2, Op. 7
La 4.4.2020 klo 18 – Valloittava virtuoosi
Op. 14/2, Op. 2/3, Op. 57, Op. 53
Su 16.8.2020 klo 20 – Kohti romantiikkaa
Sonaatit Op. 26, Op. 79, Op. 2/1, Op. 31/3, Op. 101
Su 18.10.2020 klo 18 – Rakastunut Beethoven
Sonaatit Op. 78, Op. 31/1, Op. 27/2, Op. 81a
Su 8.11.2020 klo 18 – Testamentti
Sonaatit Op. 109, Op. 110, Op. 111
La 28.11.2020 klo 18 – Valloittava virtuoosi
Op. 14/2, Op. 2/3, Op. 57, Op. 53
Su 22.8.2021 klo 20 – Lyyrikko
Sonaatit Op. 31/2, Op. 10/1, Op. 90, Op. 28
Su 31.10.2021 klo 18 – Vastaisku valistukselle – Fuuga
Sonaatit Op. 27/1, Op. 54, Op. 10/2, Op. 106